Matematik

En række let tilgængelige forløb, hvor eleverne arbejder eksperimenterende med micro:bit i matematikundervisningen på mellemtrinnet og evt. udskolingen
De fleste forløb kan gennemføres inden for ca. 2 lektioner, og de fleste kræver ikke ekstraudstyr.

Links til forløbene

Variabler og beregninger
Talvariaber bruges til at opbevare talværdier, der bl.a. kan benyttes i beregninger.
Forløbet demonstrerer, hvordan man arbejder med disse helt grundlæggende ting på micro:bitten.

Tællere og betingelser
Tællere er vigtige. De bruges i rigtig mange sammenhænge. Derfor er det vigtigt, at man kender nogle grundregler ift. at arbejde med dem.
Der laves en tæller, der kan styre lysstyrken i micro:bittens display.
I forløbet kommer vi desuden omkring betingelser, der også er en afgørende vigtig struktur i programmering.

Byg en regnemaskine
Prøv at lave en regnemaskine med micro:bitten og vurdér, hvor godt den fungerer.

Radiofunktionen i matematikken
Micro:bittens radiofunktion kan også bruges i matematiktimerne.
Her ser vi på, hvordan den kan udnyttes til fælles optællinger i klassen.

Tilfældighed
Tilfældighedsfunktionen er en både populær og vigtig funktion, der selvfølgelig kan benyttes i matematikundervisningen.
I dette forløb introduceres tilfældighed og spil, hvor vi også prøver at lave en falsk mønt!

Tilfældighed med resultatopsamling
Eleverne skal undersøge, hvordan micro:bitten kan gennemføre mange kast med en mønt og lave optælling på resultatet.

Den enarmede tyveknægt
Eleverne undersøger mulige udfald og sandsynligheder ift. en enarmet tyveknægt med 3 "ruller" hver med 3 billeder.
Derefter programmeres tre micro:bits, så de sammen fungerer som en enarmet tyveknægt. Eleverne kan nu gennemføre forskellige eksperimenter for at undersøge, om deres beregninger er korrekte.
Hvis der afsættes tid, kan eleverne forbedre programmet.
Velegnet i slutningen af mellemtrinnet og i udskolingen

Talmaskinen
Der bruges to micro:bits til forløbet.
Med den ene micro:bit vælges et tal. Når det ønskede tal er valgt, trykkes på knap A+B og tallet sendes videre til den anden micro:bit.
I den anden micro:bit ændres det valgte tal med en "hemmelig" regnefunktion og resultatet vises. Brugeren skal teste forskellige tal for at finde ud af, hvordan den "hemmelige" funktion er lavet.
Micro:bitten med talmaskinen er monteret med en ZIP Halo Neopixelring, så man kan lave et lille lysshow med den, før talresultatet vises. Neopixelringen programmeres med talrækker, der udmønter sig i flotte lysmønstre.

Det går lynhurtigt
Eleverne måler på, hvor hurtigt micro:bitten gennemløber løkker med forskellige matematikfunktioner.
Bagefter prøver de eksempler på, hvordan den store fart kan udnyttes i matematikken (f.eks. i arbejdet med tilfældighedsforsøg).
Et materiale på DR's Ultra:bit website.

Micro:bitten som tabel- og gangetræner
Nogle idéer til, hvordan micro:bitten kan bruges til disse formål.

Vaterpas og vinkelmåler
Eleverne eksperimenterer med micro:bittens accelerometerfunktion for at afklare, om micro:bitten kan fungere som vaterpas og vinkelmåler.

NY Matematik i servomotoren
En 360 grader servomotor er en motor, der meget præcist kan dreje rundt til vinkler i området 0 - 360 grader.
Der gemmer sig faktisk en masse matematik i sådan en motor.
Dette forløb er en fornyet og forenklet version af det oprindelige forløb herunder.
I materialet benyttes micro:bit, et Nezha board til styring, en servomotor og nogle få lego byggeelementer.

Matematik i servomotoren
Der gemmer sig faktisk en masse matematik i sådan en motor.
I dette materiale kan I finde nogle forslag til forsøg med motoren.
I materialet benyttes micro:bit, et Nezha board til styring, en servomotor og lego byggeelementer.

Lav løbelys med tællerløkker
Eleverne eksperimenterer med løkkefunktioner for at skabe spændende løbelysmønstre.
"Brug matematikken til at styre elektronikken."

Tryl med løkker - og lav spændende dekorationer
Et lille overskueligt emne der kan afvikles på 2 lektioner. Velegnet til matematik, da der bl.a. arbejdes med tælleløkker, tilfældighed og koordinatsystemet.

Tæl med ZIP Halo neopixelringen
Eleverne eksperimenterer med tællerløkker og talfølger for at skabe flotte lysmønstre med ZIP Halo neopixelringen.

Advarselslys - se mig!
Her eksperimenterer eleverne med at tiltrække opmærksomhed ved at lave forskellige lysmønstre på micro:bitten og evt. på en Zip Halo neopixel ring, hvis skolen råder over dette.
I eksperimenterne arbejder eleverne med tællerløkker for at skabe effekterne, og de skal have godt styr på micro:bit lysdiodernes koordinater i displayet. Anvendt matematik.

Spil - Ekstra idéer
Materiale lavet til interesserede elever i Østerhåbskolens 4. klasser