Littlebits og micro:bitten

Et møde mellem to verdener:

Den billige micro:bit kender vi som den "rå" mikroprocessor, der er forsynet med nogle få inputsensorer og et simpelt display. Via kantconnectorerne i bunden er der adgang til at tilslutte andre input- og outputmoduler.

De dyre LittleBits sæt indeholder input- og outputmoduler, strømforsyning, forbindelsesmoduler samt diverse tilbehør.
Modulerne forbindes med små magneter. Brugerne kan lynhurtigt afprøve en masse forskellige måder at forbinde modulerne på. Modulerne tager ikke skade, selv om de forbindes forkert.

Mange lærere tager afstand til LitteBits, fordi sættene er dyre, og fordi mange vurderer, at udbyttet af at bruge sættene ikke står mål med investeringen.

Med udgivelsen af LittleBits micro:bit adapteren er der åbnet adgang til, at man kan indsætte en micro:bit mellem LittleBits input- og outputmodulerne.
Hermed kombineres LittleBits nemme og overskuelige adgang til at arbejde med input- og outputmoduler med micro:bittens nemme adgang til at programmere en mikroprocessor.
Eleverne kan starte med kun at "udforske" LittleBits modulerne. Derefter skabes helt nye udfordringer ved at tilføje micro:bitten.

LittleBits intro
En kort introduktion til LittleBits konceptet.
Der tages afsæt i sættet "STEAM Student Set".
Materialet afsluttes med forslag til forskellige opgavetyper.

Micro:bitten og LittleBits
Når micro:bitten sættes ind mellem input- og outputmoduler, giver mikroprocessoren adgang til at arbejde med langt mere komplekse opgaveløsninger, fordi et program kan analysere på data fra inputmodul(er), før output gennemføres.
Eleverne udfordres til at tage stilling til, hvilken forskel en mikroprocessor kan gøre ift. elektronisk måling og styring.
Der tages også her afsæt i sættet "STEAM Student Set" med tilkøb af micro:bit adapteren.
Materialet afsluttes med forslag til forskellige opgavetyper.